1. Świadectwo funkcjonalności tachografu cyfrowego oraz świadectwo funkcjonalności karty wydaje Prezes GUM w trybie decyzji na wniosek odpowiednio producenta tachografów cyfrowych albo producenta kart. 2. Wniosek o wydanie świadectwa funkcjonalności zawiera:
1) imię i nazwisko, miejsce zamieszkania albo nazwę, siedzibę i adres wnioskodawcy;
2) numer identyfikacji podatkowej (NIP) i numer ewidencyjny REGON wnioskodawcy, jeżeli są nadane;
3) datę i miejsce sporządzenia wniosku oraz podpis wnioskodawcy.
3. Do wniosku o wydanie świadectwa funkcjonalności dołącza się:
1) dokumentację niezbędną do przeprowadzenia badań funkcjonalności, a w szczególności dokumentację techniczno-konstrukcyjną tachografu cyfrowego albo karty, potwierdzającą spełnianie wymagań, o których mowa w załączniku IB do rozporządzenia Komisji (WE) nr 1360/2002;
2) co najmniej dwa egzemplarze tachografu cyfrowego, których typ ma być badany;
3) karty testowe pełniące rolę karty kierowcy, karty przedsiębiorstwa, karty warsztatowej oraz karty kontrolnej w ilości potrzebnej do przeprowadzenia badań.
4. Prezes GUM, jeżeli jest to konieczne do prawidłowego przeprowadzenia badań, może:
1) zażądać od wnioskodawcy dostarczenia dodatkowej liczby tachografów cyfrowych;
2) wezwać wnioskodawcę do dostarczenia uzupełniających materiałów i dokumentów.
5. Wnioskodawca może dołączyć do wniosku protokoły potwierdzające pozytywne przejście badań funkcjonalności wyszczególnionych w dodatku 9 załącznika IB do rozporządzenia Komisji (WE) nr 1360/2002, wykonanych przez jednostki, o których mowa w ust. 6 pkt 2 i 3.
6. Zgodność z wymaganiami dla tachografów cyfrowych lub kart, w zakresie funkcjonalności, stwierdza się na podstawie wyników badań wykonywanych przez:
1) Główny Urząd Miar;
2) okręgowe urzędy miar lub
3) akredytowane instytuty naukowe, placówki badawcze, laboratoria pomiarowe lub jednostki posiadające specjalistyczną wiedzę i wyposażenie techniczne niezbędne do przeprowadzenia badań.