1. Karta stanowi własność podmiotu wydającego karty.
2. Posiadacz karty jest obowiązany:
1) niezwłocznie zawiadomić o jej utracie podmiot wydający karty;
2) zwrócić kartę do podmiotu wydającego karty, w przypadku:
a) uszkodzenia karty,
b) upływu terminu, na jaki karta została wydana,
c) zmiany miejsca zatrudnienia – w przypadku technika warsztatu,
d) zaprzestania wykonywania zawodu – w przypadku technika warsztatu,
e) cofnięcia uprawnienia do wykonywania zawodu – w przypadku technika warsztatu.
3. Podmiot wydający karty przyjmuje i rejestruje zawiadomienie o utracie lub uszkodzeniu karty oraz wydaje zaświadczenie potwierdzające zgłoszenie tego faktu.
4. Znalezioną kartę przekazuje się do:
1) podmiotu wydającego karty;
2) najbliższej jednostki Policji albo
3) organu kontrolnego upoważnionego do wykonywania kontroli transportu drogowego.
5. Kartę przekazaną w trybie ust. 4 pkt 2 i 3 lub kartę kierowcy zatrzymaną na podstawie art. 14 ust. 4 lit. c rozporządzenia Rady (EWG) nr 3821/85 organ kontrolny zwraca podmiotowi wydającemu karty. 6. Po otrzymaniu karty, podmiot wydający karty, odpowiednio:
1) unieważnia ją i niszczy;
2) przekazuje ją właściwemu podmiotowi w państwie, w którym karta została wydana; lub
3) wystawia zaświadczenie o uszkodzeniu karty.
7. Podmiot wydający karty wzywa posiadacza karty do jej zwrotu w terminie 7 dni, gdy z przeprowadzonego postępowania administracyjnego lub karnego wynika, że karta została wydana na podstawie fałszywych informacji i dokumentów. W przypadku gdy posiadacz karty nie zwróci jej w wyznaczonym terminie, stosuje się przepisy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji dotyczącym obowiązków o charakterze niepieniężnym.